12 november 2015

Examen Focus

Voor mij is het dan weer zover. Ik zit in mijn examenjaar. Hard studeren voor goede cijfers en een diploma waarna ik vier jaar heb zitten smachten. De dag dat ik mijn diploma krijg is dichterbij
dan ik denk. Ik hoef nog maar acht lesweken naar school en dan is het klaar. Het is een raar gevoel. Deze tijd is voorbij gevlogen.

Nu ben ik net begonnen aan mijn eerste examens. Enkele examens heb ik vorig jaar al afgerond met mooie punten. Helaas moest ik er hiervan 1 inhalen. En dat gebeurd in januari dit zal dan tevens ook mijn laatste kans zijn. En anders hangen er gevolgen aan vast waar ik nog niet over na wil denken. Want ik weet dat ik deze examen kan halen.

Dat examens stress meenemen is heel normaal. Als persoon wil je graag duidelijkheid. Vaak krijg je dit te weinig en moet je zelf maar op onderzoek uit gaan of er zelf achter aan gaan.
Afgelopen weken heb ik meerdere examens gehad. Op dit moment heb ik heel erg geluk gehad dat ze niet allemaal tegelijk vallen. Hierdoor kan ik me meer focussen en heb ik een helicopterview over wat ik allemaal moest doen. Door deze weken heb ik wel al weer wat geleerd over mijn focus en hoe ik mijn dag het beste in kan plannen om zo gefocust mogelijk te blijven. Ik weet zeker dat ik niet de enige persoon ben die meer werkt aan school als ik op school ben. Ik kan me dan veel meer focussen omdat ik minder dingen heb waardoor ik sneller afgeleid raak.

Ik heb speciaal voor jullie wat tips van mij op een rijtje gezet voor de ideale focus. (Deze tips werken bij mij, dit kan bij iedereen verschillen)
  • Schrijf meerdere keren de datum op van het examen (Zo raak je het niet snel kwijt.)
  • Zoek alle informatie bij elkaar en maak er een samenvatting van. (zodat jij het begrijpt)
  • Laat je samenvatting/gedeeltes controleren waar je niet zeker over bent door je leraar en/of een medeleerling. (let op dat hij je samenvatting niet over neemt.)
  • Zoek een ruimte waar je gefocust kan werken, laat zien dat dit je focus ruimte is. Wanneer je hier bent mag niemand je storen voor iets onbelangrijks.
  • Zet focus muziek op. (let op dat je geen muziek pakt die je kan meezingen. Hierdoor raak je afgeleid)
  • Geloof in jezelf. Het belangrijkste van allemaal. Je kan het wel alleen je weet het nog niet. Zeg het tegen jezelf! want je kan het echt wel!
  • Blijven ademen. Wanneer het even niet lukt. Neem een korte break en ga even naar buiten, alleen probeer niet je focus te verliezen. Dit zou heel erg zonde zijn.
Dit zijn mijn zeven tips over gefocust leren voor je examen, of gefocust je opdracht maken. Bij mij werken ze goed. Alleen soms raak ik nog even afgeleid als ik een kleine break neem. Die break wordt dan al gauw een stuk langer. Hierna ben ik helemaal mijn focus kwijt en moet ik er weer naar zoeken. Dit kost dan ook weer allemaal belangrijke tijd die je voor je opdracht had kunnen gebruiken.

Heb jij nog een goede tip voor focus? Laat het weten in de reacties!

Veel liefs,
Maxine



Geen opmerkingen:

Een reactie posten